woensdag 27 februari 2008

Katholiek of protestant: twee stijlen van wijn maken

Onderstaand artikel kwam ik tegen op wijnerij.web-log.nl:
NB. 'Ik' is de schrijver 'Ed'.

"Enige jaren geleden las 'ik' ergens een mooie vergelijking tussen twee stijlen van wijn maken in de Elzas. De zogenaamde Katholieke en Protestantse stijl.
De Katholieke stijl met Barokke, uitbundige wijnen, met een heel uitgebreid smaakpallet, vaak in combinatie met een klein zoetje. Dit in tegenstelling tot de Protestantse stijl, waar de wijnen ingetogen, zuiver, strak, en droog gevinifieerd worden.
Een voorbeeld van de Katholieke school is Domaine Zind Humbrecht en volgelingen, terwijl typische exponenten van de Protestantse stijl Hugel & Fils en Domaine Trimbach genoemd mogen worden.

Of bovengenoemde vergelijking hout snijd, zou ik niet durven te zeggen, maar ik vond het wel een mooie typering voor de verschillende wijnstijlen in de Elzas.

Kwaliteit, traditie en ervaring zijn de typische kenmerken van Domaine Trimbach, maar ook van conculega Hugel & Fils. Zij doen absoluut geen concessie aan de gangbare trend in de Elzas, om steeds zoetere wijnen te maken.

In het blad Proefschrift, sprak Etienne Hugel van Hugel & Fils geringschattend over de 'suikerclub', doelend op die producenten die achter de commercie op korte termijn aanlopen en zoete, inhoudloze of karakterloze Elzaswijnen produceren."

Begin maart gaan wij van JoliSoleil 2007 wijnen proeven bij Zind Humbrecht. Ik zal er een protestantse fles van Trimbach of Hugel naast zetten. Benieuwd of de vergelijking op gaat.
Tjee, zijn we nu katholiek of protestant ...

Geen opmerkingen: