woensdag 13 februari 2008

Proefnotitie Domaine Fuchs: Pinot Gris en Riesling


Deze week proefden wij twee wijnen van het Domaine Henry Fuchs: een Pinot Gris, Tzigane 2004 en een Riesling, Equinoxe van 2002.
Henry en Catherine Fuchs zijn ergens midden 40. Zij zijn telgen de derde generatie van de familie Fuchs, die op dit domein van 10 ha. wijn maakt. Het domein is gelegen bij Ribeauvillé en bij Hunawihr en Bergheim.
Op het domein worden geen chemische onkruidverdelgers en/of kunstmesten gebruikt. Bij de vinificatie worden geen pompen gebruikt; de zwaartekracht doet haar werk. Het gebruik van Sulphur Dioxide wordt tot een minimum beperkt. Dit alles om een frisse mooie wijn te verkrijgen, die bewaard kan worden.
Hoewel de wijnen dus vanuit een duidelijke filsofie gemaakt worden, vond ik dit in de smaak niet helemaal terug. Ik bedoel: ik had niet gedacht dat deze twee wijnen van hetzelfde huis kwamen.

Ik proefde in de Pinot Gris, Tzigane 2004 een volle ronde honingachtige smaak. Op de achtergrond wat houtskool, wat rokerig. Een mooie goede wijn, maar niet echt bijzonder. Een beetje saai toch, een tikje commercieel.
JoliSoleil oordeel: 69 (max=100)

Anders was dat voor mij bij de Riesling, Equinoxe. Zo moet voor mij een Riesling smaken: fris, complex, kruidig, bloemig. Is niet te rond en te lief gemaakt, maar heeft echt karakter. Dit komt van een wijnboer die durft! Ten opzichte van de absolute top Rieslings misschien niet helemaal in balans. Maar ik mag dat wel. Hij is niet saai, hij heeft karakter.
JoliSoleil oordeel: 88 (max = 100)

Geen opmerkingen: